ISO10004: مدیریت رضایت مشتری
این استاندارد طبق ضوابط و مقررات بین المللی، جهت مدیریت و برنامهریزی رضایتمندی مشتریان میباشد. ISO10004 جهت رضایتمندی بیشتر مشتریان، سازمانهای دریافت کننده این استاندارد را در خصوص طرح، برنامه ریزی و اجرا راهنمایی مینماید. همچنین این استاندارد از طریق طبقه بندی نیازهای مشتریان، باعث حرکت ساختار این سازمانها به سمت مشتری مداری میگردد.
ISO10004 جهت بهرهمندی سازمانها، صرف نظر از حوزه فعالیت، وسعت ونوع محصول آنها میباشد و اغلب قواعد آن جهت افزایش رضایت مشتریها از مجموعه میباشد.
استاندارد 10004مفاد قرارداد، پیمانها و قوانین مدون مجموعهها را تغییر نمیدهد و صرفا آنها را در جهت رضایت مشتریان راهنمایی و سوق میدهد.
یکی از کلیدهای موفقیت هر سازمان رضایت مشتری از سازمان و محصولات آن است؛ بنابراین پایش رضایت مشتری یک امر ضروری محسوب میشود. اطلاعات بدست آمده از پایش و اندازه گیری رضایت مشتری به شناسایی فرصتها جهت توسعه استراتژیهای سازمان، محصولات، فرآیندها و ویژگیهای سازمان که مشتریان آنها را ارزیابی میکنند، کمک میکند و اهداف سازمان را تامین میکند. چنین پیشرفتهایی اعتماد مشتری را تقویت کرده و منافع اقتصادی دیگر را نیز به دنبال دارد.
سایر استانداردهای مدیریتی: