ISO 9001 چیست؟
استاندارد ISO 9001 را استاندارد سیستم مدیریت کیفیت مینامند، بدین معنی که این استاندارد به دنبال ایجاد سیستمی است که کیفیت را در سراسر سازمان مدیریت کند.
عموماً معنای مدیریت را برنامهریزی، کنترل، هدایت و نظارت میدانند و در این استاندارد قرار است این اقدامات با رویکرد ارتقاء کیفیت انجام شود.
به بیان دیگر استاندارد ISO 9001 استانداردی جامع و عمومی برای تمامی شرکتها، سازمانها و مراکزی است که به موضوع کیفیت توجه دارند. شرکتها و مراکزی که موفق به اخذ گواهینامه استاندارد ISO 9001 میگردند به مشتریان خود اعلام میدارند که یک سیستم مدیریت کیفیت مؤثر، در آن شرکت فعال است. داشتن و اخذ گواهینامه ISO 9001 در وهله اول موجب ایجاد ساماندهی کیفی در روند تولیدات یا خدمات شده و مانع از انجام امور به صورت سلیقهای و بدون برنامه میشود.
هدفی که در متن این استاندارد وجود دارد، این است که سازمانی که این استاندارد را پیاده سازی و اجرا میکند، متعهد شود محصولی تولید میکند که ثبات کیفیت داشته باشد. یعنی اگر محصول درجه 2 تولید می شود، این محصول به درجه 3 تنزل نداشته باشد. البته این هدف در ویرایش 2015 استاندارد ISO 9001 گسترش یافته و علاوه بر محصولات، خدمات را نیز در بر گرفته است.
از مواردی که در ISO 9001 بسیار حائز اهمیت است، تفکرسیستمی و رویکرد فرآیندی است. این استاندارد، سازمان را در قالب یک سیستم میبیند و با نگاه فرآیندگرا به سازمان سعی دارد ارتباط مطلوبی را بین واحدهای سازمان ایجاد کند تا علاوه بر بهبود ارتباطات سازمان و کیفیت این ارتباطات، بتوان محصول و خدمات بهتری را نیز به مشتریان ارائه نمود.
همچنین استاندارد ISO 9001 با ایجاد الزاماتی در مستندسازی سازمان، سعی در ایجاد نظم دارد. لازم است سازمانها، فرآیندها و اقداماتی که بر رضایت مشتری و تولید محصول باکیفیت تأثیر میگذارد را مکتوب نمایند و برای آن روشهای مشخصی را تدوین کند تا سازمان بتواند محصولی با کیفیت یکسان تولید کند.