چاپ

گام های اجرایی ارزیابی فنی و اقتصادی پروژه ها

  • فاز اول: مطالعه کتابخانه‌ای و مطالعه وضع موجود

  • گام 1 :مرور ادبیات موضوع و جستجوی منابع
    گام 2: بررسی جایگاه طرح های مدنظر در استراتژی ها و اهداف کلان شرکت
    گام 3: بررسی فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه ارزیابی طرح ها و پروژه ها
    گام 4: بررسی روندهای گذشته جهت انتخاب طرح ها
  • فاز دوم: ارزیابی کمی (ارزیابی اقتصادی)

  • گام 1: جمع آوری تمامی اطلاعات عمومی، فنی و اقتصادی هر طرح با هدف پیش بینی تمامی مخارج (ثابت و متغیر) و تمامی منافع اقتصادی طرح
    گام 2: محاسبات مربوط به شاخصهای اقتصاد مهندسی طرح با استفاده از اطلاعات گام قبل
    گام 3: تجزیه و تحلیل وضعیت هر طرح در حوزه شاخصهای اقتصاد مهندسی با استفاده از نتایج گام قبل و تعیین وضعیت توجیه پذیری اقتصادی طرح
    گام 4: تحلیل حساسیت شاخصهای توجیه پذیری اقتصادی طرح نسبت به پارامترهای اقتصادی مربوطه
    گام 5: ارائه پیشنهادات بهبود دهنده وضعیت توجیه پذیری اقتصادی طرح با توجه به نتایج گام قبل
    گام 6: ارائه گزارش فاز 2
  • فاز سوم: ارزیابی کیفی (ارزیابی استراتژیک)

  • گام 1: تدوین شاخصهای راهبردی و استراتژیک طرح بر مبنای سند راهبردی و محتوای برنامه ریزی استراتژیک
    گام 2: وزن دهی و نمره دهی به وضعیت هر شاخص با توجه به آینده نگری شرایط هر طرح توسط خبرگان سازمان، خبرگان علمی و خبرگان بازار
    گام 3: تجزیه و تحلیل برآیند موزون نمرات هر طرح در حوزه شاخصهای استراتژیک با استفاده از نتایج گام قبل و تعیین وضعیت توجیه پذیری استراتژیک و میزان اثربخشی طرح
    گام 4: تحلیل حساسیت وضعیت توجیه پذیری استراتژیک هر طرح نسبت به مهمترین شاخص های استراتژیک مربوطه
    گام 5: ارائه پیشنهادات بهبود دهنده وضعیت توجیه پذیری استراتژیک طرح با توجه به نتایج گام قبل
    گام 6: ارائه گزارش فاز 3
  • فاز چهارم: ارزیابی کلی و نهائی

  • گام 1: تعیین ضرایب تاثیر رابطه الاکلنگی از طریق نظر سنجی از خبرگان ارشد سازمان
    گام 2: انجام محاسبات مربوط به رابطه الاکلنگی و استخراج نمره ارزیابی نهائی طرح
    گام 3: تجزیه و تحلیل وضعیت با استفاده از نتایج گام قبل و تعیین وضعیت توجیه پذیری کلی و نهائی طرح
    گام 4: تحلیل حساسیت وضعیت توجیه پذیری کلی و نهائی هر طرح نسبت به شاخص های اقتصادی و استراتژیک مربوطه
    گام 5: تحلیل حساسیت وضعیت توجیه پذیری کلی و نهائی هر طرح نسبت به پارامتر های اقتصادی و مهمترین شاخص های استراتژیک مربوطه
    گام 6: ارائه پیشنهادات بهبود دهنده وضعیت توجیه پذیری کلی و نهائی طرح با توجه به نتایج گام قبل
    گام 7: اعتبارسنجی مدل از طریق اجرای پایلوت برای یک طرح پیاده سازی شده
    گام 8: توسعه و نهایی نمودن مدلسازی
    گام 9: طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزار
    گام 10: ارائه گزارش نهایی